Τα άδεια γραφεία στον Τάμεση και οι προσδοκίες από την γραμμή "Elizabeth"
Τα άδεια γραφεία στον Τάμεση και οι προσδοκίες από την γραμμή "Elizabeth"

Τα άδεια γραφεία στον Τάμεση και οι προσδοκίες από την γραμμή "Elizabeth"

Share Copy Link
Ειρήνη Θεοφανίδου
04.09.2025

Γεμάτη με άδεια γραφεία, είναι η περιοχή γύρω από τον Τάμεση στο Λονδίνο την ώρα που τα προάστια και οι πόλεις στα δυτικά του "City" έχουν δει ένα κύμα ανάπτυξης, βασισμένο στην ελπίδα ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Elizabeth θα δημιουργούσε ισχυρή ζήτηση.

Μέχρι στιγμής, οι ενοικιαστές γραφείων έχουν αργήσει να κατευθυνθούν προς τα δυτικά, και μόνο η πόλη του Reading έχει αρκετό απόθεμα ακινήτων για να διαρκέσει 4,7 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε ο μεσίτης Lambert Smith Hampton (LSH).

Η γραμμή Elizabeth, γνωστή ως Crossrail κατά τη διάρκεια της 13ετούς κατασκευής της, έχει γίνει γρήγορα η πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή στη χώρα, μεταφέροντας επιβάτες για περισσότερα από 70 μίλια μεταξύ του Reading στα δυτικά και του Abbey Wood και του Shenfield στα ανατολικά, μέσω του κεντρικού Λονδίνου. Ενώ έχει αναδιαμορφώσει την περιοχή με πολλούς τρόπους, όπως η μείωση του χρόνου ταξιδιού στο Heathrow, δεν έχει ακόμη πυροδοτήσει μια τάση προς σχετικά φθηνότερα εμπορικά ακίνητα στα περίχωρα.

Το One Station Hill, το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία της κοιλάδας του Τάμεση, είναι περίπου 70% προ-μισθωμένο μετά την ολοκλήρωσή του στο τέλος του περασμένου έτους. Ενώ οι developers πίσω από το έργο στο κατώφλι του σταθμού Reading έχουν άδεια σχεδιασμού για μια δεύτερη φάση χωρίς ωστόσο να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα. 

Το Forbury Place, ένα άλλο συγκρότημα γραφείων σε κοντινή απόσταση με τα πόδια από τον πρόσφατα ανακαινισμένο κόμβο μεταφορών, ήταν μια σημαντική νίκη για την εταιρεία ανάπτυξης M&G στα χρόνια πριν από το άνοιγμα της γραμμής Elizabeth. Η πρώτη φάση, 1 Forbury Place, κατασκευάστηκε και ενοικιάστηκε το 2015 πριν πωληθεί σε πελάτες της ιδιωτικής τράπεζας της Citigroup για £100 εκατ. (173,6 εκατ. δολάρια Σιγκαπούρης) το 2022 - την ίδια χρονιά που ξεκίνησε η σιδηροδρομική γραμμή. 

Αυτή η συμφωνία αντιπροσώπευε το τέλος μιας επενδυτικής έκρηξης, καθώς οι ιδιοκτήτες ανέμεναν το άνοιγμα του νέου σιδηροδρόμου. Οι κατασκευαστές δαπάνησαν £500 εκατ. ετησίως το 2017 και το 2018, διπλάσια από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η LSH. 

Ωστόσο, οι επόμενες φάσεις δεν είχαν την ίδια επιτυχία. Μετά την έναρξη της κατασκευής του κτιρίου στην οδό Forbury Place 2 το 2015, σχεδόν το 60% των γραφειακών χώρων παραμένει κενό. 

Και η M&G προσπαθεί να πουλήσει το 3 Forbury Place, ένα γειτονικό γραφείο που απέκτησε παράλληλα με τα δύο νέα έργα ανάπτυξης, από το 2022. Αρχικά είχε διατεθεί προς πώληση για £86 εκατ, αλλά η τιμή μειώθηκε σχεδόν στο μισό στα £45 εκατ. πέρυσι. 

Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και το κτίριο αναμένεται τώρα να πουληθεί για λιγότερο από £30 εκατ. δήλωσαν άτομα που ήταν κοντά στις συνομιλίες.