Τα πρώτα σχέδια, για το αμφιλεγόμενο έργο είδαν το φως της δημοσιότητας πριν από πάνω από 50 χρόνια. Από τότε πολλές εκδοχές έχουν απορριφθεί για διάφορους λόγους καθώς εκφράστηκαν φόβοι για τη σπατάλη τεράστιων ποσών από τους φορολογούμενους ακθώς και για την πιθανή εμπλοκή των μαφιών της Σικελίας και της Καλαβρίας, που έχουν ευρεία επιρροή στην πολιτική και την κοινωνία στη νότια Ιταλία.
Πρόκειται για ένα έργο ύψους €13,5 δισ. που η Ιταλία ελπίζει να εντάξει ως στρατιωτική δαπάνη, ώστε να προσμετρηθεί στον στόχο του ΝΑΤΟ για δαπάνες 5% του ΑΕΠ στην άμυνα.
Οι σχεδιαστές ισχυρίζονται ότι η γέφυρα – η οποία πρόκειται να κατασκευαστεί σε μια από τις πιο σεισμικά ενεργές περιοχές της Μεσογείου – θα μπορεί να αντέξει σεισμούς έως και 7,5 Ρίχτερ. Η κατασκευή της θα βασιστεί σε υπερσύγχρονα αντισεισμικά θεμέλια και σε τεχνολογία απόσβεσης ταλαντώσεων, με δυναμικά συστήματα ανάρτησης.
Η γέφυρα θα έχει συνολικό μήκος 3,3 χιλιομέτρων και το κεντρικό της άνοιγμα – δηλαδή το τμήμα χωρίς ενδιάμεσες στηρίξεις – θα φτάνει τα 3.300 μέτρα, καθιστώντας την τη μακρύτερη κρεμαστή γέφυρα παγκοσμίως. Θα στηρίζεται σε δύο πυλώνες ύψους 400 μέτρων, οι οποίοι θα κατασκευαστούν από ενισχυμένο σκυρόδεμα και δομικό χάλυβα ειδικής αντοχής.
Η υπερκατασκευή της γέφυρας θα περιλαμβάνει:
- Τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση
- Δύο σιδηροδρομικές γραμμές στο κέντρο
- Αντιδιαβρωτικά υλικά για αντοχή στις θαλάσσιες καιρικές συνθήκες
- Ειδικά συστήματα αεροδυναμικής σταθερότητας, ώστε να αντέχει ανέμους ταχύτητας έως και 270 χλμ./ώρα
Η μέγα κατασκευή θα περιλαμβάνει αεροδυναμικές αντηρίδες, ενώ οι καλωδιώσεις ανάρτησης θα φτιαχτούν από υψηλής αντοχής χάλυβα, με συνολικό βάρος άνω των 150.000 τόνων. Ο σχεδιασμός της έχει βασιστεί σε μοντέλα που χρησιμοποιούνται και σε γέφυρες όπως η Akashi-Kaikyō στην Ιαπωνία και η Γέφυρα του Βοσπόρου στην Τουρκία.
Η φάση της κατασκευής αναμένεται να διαρκέσει 7 με 9 χρόνια, με την αρχική φάση προπαρασκευής να περιλαμβάνει εργασίες θεμελίωσης στον βυθό του στενού, που έχει βάθος έως και 200 μέτρα.
Παράλληλα, έχει προγραμματιστεί η κατασκευή δύο μεγάλων τεχνικών τούνελ και συνδετήριων οδικών και σιδηροδρομικών έργων, τα οποία θα συνδέσουν τη γέφυρα με το εθνικό δίκτυο μεταφορών και στις δύο πλευρές.