Όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού, Ευθύμιος Μπακογιάννης, συμμετείχε στο συνέδριο της Νομικής Βιβλιοθήκης με θέμα «Το Δίκαιο του Χώρου» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχθηκε να θεωρήσει ως περαιωμένες τις μελέτες πολεοδομικών σχεδίων που θα έχουν ελεγχθεί και παραληφθεί από το ΥΠΕΝ μέχρι τον Απρίλιο του 2026, ακόμη και αν δεν έχουν ακόμη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ή δεν έχουν κυρωθεί.
Αυτή η εξέλιξη παρέχει “χρονική ανάσα” για το 60% περίπου των πολεοδομικών σχεδίων που βρίσκονται σε εξέλιξη και διασφαλίζει τη χρηματοδότησή τους, χωρίς να απειλείται η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Ο κ. Μπακογιάννης εξήγησε πως τα χρήματα θα εκταμιευτούν σε ειδικό λογαριασμό και οι μελετητές θα πληρωθούν μόνο με την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και την κατάρτιση του σχεδίου προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα συνοδεύεται από τη σχετική Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Αναφερόμενος στην καταγραφή και αναγνώριση των οδών, αναμένεται να κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχέδιο προεδρικού διατάγματος με τα κριτήρια χαρακτηρισμού του οδικού δικτύου, βάσει γεωμετρικών χαρακτηριστικών όπως το πλάτος και το μήκος. Επρόκειτο για μία από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους που επηρεάζουν την εκτός σχεδίου δόμηση, καθώς από την αναγνώριση ή μη μιας οδού εξαρτάται η δυνατότητα δόμησης. Η μελέτη αυτή, όπως διευκρίνισε, βασίζεται σε ιστορικά αεροφωτογραφικά δεδομένα από το 1945 έως το 1977 και αναμένεται να καλύψει τόσο τα νησιά όσο και την ηπειρωτική Ελλάδα.
Ο γενικός γραμματέας διευκρίνισε ότι η αναγνώριση των δρόμων δεν μπορεί να γίνεται μέσω των πολεοδομικών σχεδίων, καθώς απαιτεί ξεχωριστή και εξειδικευμένη μελέτη. Τα πολεοδομικά σχέδια φτάνουν μόνο μέχρι την ιεράρχηση του δικτύου (εθνικό, δημοτικό, αγροτικό κ.λπ.) και δεν ξεκαθαρίζουν ποιοι δρόμοι είναι αναγνωρισμένοι (άρα δίνουν δικαίωμα δόμησης) και ποιοι όχι, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε και στη χαμηλή συμμετοχή του κοινού στις δημόσιες διαβουλεύσεις, εκφράζοντας την απογοήτευσή του και απευθύνοντας έκκληση στους δήμους να συμβάλλουν ενεργά και υπεύθυνα.
Παράλληλα, υπογράμμισε πως ορισμένες μελέτες δεν θα παραληφθούν, λόγω χαμηλής ποιότητας, και οι μελετητές τους θα κηρυχθούν έκπτωτοι.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πρώτα πολεοδομικά σχέδια που θα φτάσουν στο ΣτΕ για έγκριση είναι πιθανότατα εκείνα της Μυκόνου και της Σαντορίνης, και μαζί τους θα κριθεί και το αν η προσέγγιση του ΥΠΕΝ εναρμονίζεται με την υφιστάμενη νομολογία.