Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις ακινήτων με ΤΑΠ και ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου
Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις ακινήτων με ΤΑΠ και ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου

Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις ακινήτων με ΤΑΠ και ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου

Βελτιώσεις ζητούν οι ιδιοκτήτες
Share Copy Link
RE+D magazine
13.03.2023

Νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά ακινήτων φέρνουν οι τροπολογίες για έκδοση της βεβαίωσης Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) με διαδικασία «εξπρές» και λιγότερα δικαιολογητικά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης, ρυθμίστηκαν θέματα σχετικά με τη χορήγηση της βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας και προσδιορίστηκαν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Η βεβαίωση χορηγείται κατόπιν αιτήσεως του ιδιοκτήτη ή αναζητείται αυτεπάγγελτα από τον συμβολαιογράφο ή προσκομίζεται από τον μεταβιβάζοντα. 

Η βεβαίωση εκδίδεται εντός 5 ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της. Η βεβαίωση που χορηγεί ο δήμος μπορεί να είναι και ψηφιακή και να χρησιμοποιείται και για την ηλεκτρονική μεταβίβαση του ακινήτου.

Δικαιολογητικά για χορήγηση βεβαίωσης

α) για περίπτωση ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος μαζί αποδεικτικό εξόφλησης του και Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας, και

β) για περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), ημερομηνία διακοπής, Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για χρήση του ακινήτου.

Η βεβαίωση εκδίδεται για τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας.

Παράλληλα ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου»που τέθηκε σε πιλοτική λειτουργία και από την 1η Νοεμβρίου 2023 θα βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή και θα αφορά αποκλειστικά συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων επί εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων σε περιοχές που έχουν κτηματογραφηθεί και λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο, θα δίνει τη δυνατότητα στους συμβολαιογράφους  να συγκεντρώνουν μέσω υπολογιστή όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα και να κλείνουν σε σύντομο χρόνο τις υποθέσεις για τους φορολογούμενους.   
 

Τι βελτιώσεις ζητούν οι ιδιοκτήτες

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) η νέα διάταξη αν και μειώνει δραματικά τον αριθμό των απαιτουμένων εγγράφων που ζητούνται από τους Δήμους, έχει δύο σημεία στα οποία χρειάζεται άμεση βελτίωση, τα οποία η ΠΟΜΙΔΑ επεσήμανε με επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς ΥΠΕΣ και ΥΠΕΝ, της οποίας το περιεχόμενο έχει ως εξής:

1. Στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, όπου η σύνδεση του ρεύματος είναι πάντοτε στο όνομα του αποχωρήσαντος ενοικιαστή, είναι πρακτικά ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΔΥΝΑΤΟΝ για τους ιδιοκτήτες να έχουν στη διάθεσή τους αντίγραφο του τελευταίου λογαριασμού, και μάλιστα και του αποδεικτικού εξόφλησής του, αν πράγματι έχει εξοφληθεί, γιατί τόσο ο ίδιος ο ενοικιαστής έχει εξαφανιστεί ή αρνείται να δώσει αντίγραφο, ώστε να μην αποκαλυφθεί το μέγεθος των οφειλών του, όσο και όλοι οι πάροχοι αρνούνται να τους το χορηγήσουν, καθόσον κατά την ομόφωνη άποψή τους αποτελεί "προσωπικό δεδομένο" (!!!) του ενοικιαστή και πελάτη τους!!! Συνεπώς για να μην "μπλοκαριστούν" οι μεταβιβάσεις μισθωμένων ακινήτων από την παραπάνω αιτία, στη διάταξη αυτή πρέπει να προστεθεί επειγόντως ότι:

"Οι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται να παραδίδουν αντίγραφο του τελευταίου λογαριασμού ρεύματος στους ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων ακινήτων στα οποία παρέχουν ρεύμα, προκειμένου να εκδοθεί βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ, εφόσον τους προσκομιστεί η δήλωση λύσης της τελευταίας μίσθωσης στην Εφαρμογή Δήλωσης Στοιχείων Μισθώσεων Ακινήτων της ΑΑΔΕ".

2. Στα μη ρευματοδοτούμενα ακίνητα η υποχρέωση προσκόμισης "βεβαίωσης διακοπής ηλεκτροδότησης από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), με ημερομηνία διακοπής" αποτελεί κραυγαλέα διατήρηση της γραφειοκρατικής ταλαιπωρίας των ιδιοκτητών, να κλείσουν "ραντεβού" με τους αρμόδιους υπαλλήλους του ΔΕΔΔΗΕ για να λάβουν τη σχετική βεβαίωση, τη στιγμή που σήμερα όλοι σχεδόν οι Δήμοι διαθέτουν άμεση διαδικτυακή πρόσβαση στα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ. Συνεπώς πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη αυτή και στο σημείο αυτό να αναφέρει ότι:

"Η διακοπή ηλεκτροδότησης και ο χρόνος της βεβαιώνονται από τον αρμόδιο δημοτικό υπάλληλο παραλαβής της αίτησης έκδοσης του ΤΑΠ βάσει των στοιχείων της βάσης δεδομένων του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), στα οποία έχει άμεση πρόσβαση ο οικείος Δήμος".