Βραχυχρόνια μίσθωση vs Ξενοδοχεία: τι επιφυλάσσει το μέλλον
Βραχυχρόνια μίσθωση vs Ξενοδοχεία: τι επιφυλάσσει το μέλλον

Βραχυχρόνια μίσθωση vs Ξενοδοχεία: τι επιφυλάσσει το μέλλον

Πρόσφατη έρευνα της JLL εξετάζει τον ανταγωνισμό και τις συγκλίσεις.
RE+D magazine
18.07.2022

Κατά την τελευταία δεκαετία μεγάλες αλλαγές παρατηρούνται στον τομέα των εναλλακτικών καταλυμάτων, ο οποίος ξεκίνησε με την ενοικίαση ακινήτων από ιδιώτες, ως μέσο δημιουργίας πρόσθετου εισοδήματος, αλλά έχει εξελιχθεί σε πολύ περισσότερα. Πλέον, ο τομέα αποτελεί έναν περίπλοκο, εξαιρετικά δομημένο κλάδο, παρόμοιο με την παραδοσιακή βιομηχανία καταλυμάτων. Και το γεγονός αυτό πιέζει τα ξενοδοχεία για αλλαγή.

Αν και ο κλάδος ήταν αρχικά σχεδιασμένος να προσελκύει νεότερους ταξιδιώτες αναψυχής με περιορισμένο budget, οι οποίοι παραδοσιακά δεν θα απευθύνονταν σε μεγάλα brands φιλοξενίας, η βάση ζήτησης των εναλλακτικών καταλυμάτων έχει επεκταθεί σημαντικά, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επί της παρούσης, εταιρικοί ταξιδιώτες, επιχειρηματικοί όμιλοι και εύπορες οικογένειες που κάνουν διακοπές αποτελούν μεγαλύτερο μερίδιο της καταναλωτικής βάσης του ξενοδοχειακού κλάδου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πληθώρας υπο-τομέων, καθώς ο χώρος ωριμάζει από τις καθαρά βραχυχρόνιες μισθώσεις, σε κατηγορίες όπως οι πλατφόρμες κρατήσεων, οι επώνυμοι διαχειριστές ακινήτων, τα προγράμματα μελών και τα κοινόχρηστα καταλύματα, τα οποία αποτελούν μια μετεξέλιξη των κλασικών hostel.

Εντούτοις, παρότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις συχνά θεωρούνται άμεσος ανταγωνιστής της παραδοσιακής ξενοδοχειακής βιομηχανίας, στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια λιγότερο ώριμη εκδοχή του ξενοδοχειακού χώρου.  

Σήμερα οι δύο βιομηχανίες έχουν περισσότερες ομοιότητες παρά διαφορές, όσον αφορά τη δομή ιδιοκτησίας και το μοντέλο κρατήσεων στα αρχικά βήματα. Χαρακτηριστικά, οι μικροί ιδιοκτήτες ξενοδοχείων, οι οποίοι έχουν πλέον αντικατασταθεί από εταιρείες - που ενεργούν ως φορείς εκμετάλλευσης (REITs και όμιλοι ιδιωτικών μετοχών), αποτελούσαν στο παρελθόν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου, όπως συμβαίνει επί της παρούσης με τις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις.

Αναφορικά με τα συστήματα κρατήσεων, η μετάβαση των ξενοδοχείων από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες στην εποχή του διαδικτύου, μεταφράζεται κατ’ αναλογία σε πλατφόρμες κρατήσεων καθώς, χωρίς αυτές, είναι σχεδόν αδύνατο να δημιουργηθεί επαρκής ζήτηση. Μόνο ορισμένες εταιρείες, όπως η Airbnb, κατάφεραν να συγκεντρώσουν αρκετή προσφορά, ώστε να απομακρυνθούν από τους μεσάζοντες (π.χ. Expedia, Orbitz και Booking.com).

Δεδομένων των ομοιοτήτων στην αρχική μορφή των δυο κλάδων, τίθεται το ερώτημα πώς θα εξελιχθεί ο τομέας των "εναλλακτικών καταλυμάτων", καθώς ωριμάζει και εξελίσσεται, και ποια θα είναι η απάντηση της ξενοδοχειακής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με την έρευνα της JLL, με τίτλο Alternative Accommodations, Latest Global trends and outlook, το σημαντικότερο ζήτημα είναι αδιαμφισβήτητα αυτό του μοντέλου διανομής, καθώς επηρεάζει άμεσα το μέλλον του κλάδου και της βιομηχανίας καταλυμάτων συνολικά. Η επιτυχία οποιουδήποτε μεμονωμένου ξενοδοχείου ή άλλου τύπου καταλύματος βασίζεται στην κάλυψη του μεριδίου του στη ζήτηση των ταξιδιωτών. Επομένως, ο κατακερματισμός του σημερινού τοπίου διανομής καταλυμάτων δυσκολεύει την κατάσταση.

To ερώτημα είναι αν θα μπορούσε το μέλλον του κλάδου των εναλλακτικών καταλυμάτων να βασίζεται σε μια θεμελιώδη αλλαγή στη διανομή της ζήτησης, μέσα από τα συστήματα κρατήσεων. Τι θα συμβεί, για παράδειγμα, αν το μέλλον του κλάδου βασιστεί στη δημιουργία μιας ευρείας αγοράς, που θα προβάλει όλους τους τύπους καταλυμάτων ισότιμα ​​μεταξύ τους;

Σύμφωνα με τους ερευνητές της JLL, ένα τέτοιο σύστημα κρατήσεων θα ενθάρρυνε τις παραδοσιακές ξενοδοχειακές εταιρείες να εισέλθουν στο χώρο των εναλλακτικών καταλυμάτων.

Το επόμενο ζήτημα αφορά την ιδιοκτησία και τις προοπτικές επένδυσης. Από τη στιγμή που οι μεγάλες μητρικές εταιρείες ξενοδοχείων εισέλθουν στον εναλλακτικό τομέα, είναι λογικό να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους και τα ιδιωτικά κεφάλαια. Ωστόσο, πολλοί από τους ιδιώτες επενδυτές έχουν εκφράσει την επιθυμία να περιμένουν έως ότου οι παραδοσιακές ξενοδοχειακές εταιρείες εισέλθουν στον χώρο, προσδίδοντας αξιοπιστία αλλά και προσφέροντας στους επενδυτές μεγαλύτερες ευκαιρίες κλιμάκωσης των επενδύσεών τους.

Είναι, λοιπόν, η σχέση μεταξύ εναλλακτικών καταλυμάτων και ξενοδοχειακής βιομηχανίας ανταγωνιστική ή συγκλίνουσα;

Η JLL απαντά με έναν παραλληλισμό: την αλλαγή που επέφερε στον κλάδο των μεταφορών η Uber, μέσα από την απόφασή της να συμπεριλάβει τα ταξί στην πλατφόρμα της, προσφέροντάς τους πρόσβαση στο υπάρχον οικοσύστημα της εταιρείας. Αν υποθέσουμε ότι ο εναλλακτικός τομέας θα συνεχίσει να ακολουθεί παρόμοια εξέλιξη με αυτή της παραδοσιακής βιομηχανίας καταλυμάτων, τότε είναι σαφές ότι οι νικητές του χώρου θα είναι οι εταιρείες που καθορίζουν το σύνολο της εμπειρία του καταναλωτή.