Το «μάθημα» της αποταμίευσης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα
Το «μάθημα» της αποταμίευσης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα

Το «μάθημα» της αποταμίευσης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα

Χρήσιμο εργαλείο η δια βίου οικονομική εκπαίδευση λέει το 80% των ηλικιωμένων σε έρευνα που πραγματοποίησε η Διοίκηση Κοινωνικής Ασφάλισης στις ΗΠΑ.
Ειρήνη Θεοφανίδου
06.12.2022

Έρευνες δείχνουν ότι οι ηλικιωμένοι Αμερικανοί πολλές φορές μετανιώνουν για προσωπικά τους ζητήματα όπως ότι δούλεψαν πολύ χωρίς να χαρούν τη ζωή τους ή ότι επέλεξαν έναν λάθος σύντροφο ή δεν φρόντισαν καλύτερα την υγεία τους. Όμως, υπάρχουν συχνά και οι λεγόμενες «οικονομικές τύψεις», όπως το να μην αποταμίευσαν αρκετά και να επένδυσαν ελάχιστα για τη συνταξιοδότησή τους.

Το τελευταίο έχει πολλούς λόγους όπως λένε οι ίδιοι: Μεγάλο βάρος των σχολικών δανείων, το συντριπτικό κόστος στέγασης, την ανατροφή των παιδιών και πολλά άλλα. Το ίδιο είναι και το γεγονός ότι οι περισσότεροι εργοδότες αυτές τις μέρες δεν προσφέρουν αρκετά για την συνταξιοδότηση, γεγονός που ασκεί ακόμη μεγαλύτερη πίεση στους εργαζόμενους να χρηματοδοτήσουν οι ίδιοι τη συνταξιοδότηση.

Είναι μάλλον πολύ αργά για πολλούς ηλικιωμένους να κάνουν πολλά για τα οικονομικά τους τώρα. Αλλά όταν ερωτήθηκαν σχετικά με αυτό από τη Διοίκηση Κοινωνικής Ασφάλισης (SSA), έχουν μια ιδέα που μπορεί να βοηθήσει τις επόμενες γενιές συνταξιούχων να τα πάνε καλύτερα από ό,τι εκείνοι.

Αυτή η ιδέα είναι αστεία: Ο χρηματοοικονομικός προγραμματισμός πρέπει να διδάσκεται στο σχολείο. Το SSA αναφέρει δεδομένα που δείχνουν ότι τα 4/5 των ενηλίκων (ποσοστό 80%) θα ήθελαν να τους ζητηθεί να ολοκληρώσουν ένα εξάμηνο ή ένα ετήσιο μάθημα επικεντρωμένο στα προσωπικά οικονομικά όταν ήταν στο γυμνάσιο. Ανέφερε επίσης ότι το 84% όσων πλησιάζουν στην ηλικία συνταξιοδότησης (60+ ετών) είπαν ότι «οι δαπάνες και ο προϋπολογισμός» πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία και ότι ακόμη περισσότερο, το 88%, πιστεύει ότι τέτοια μαθήματα πρέπει να αποτελούν προϋπόθεση αποφοίτησης.

«Η δια βίου οικονομική εκπαίδευση μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την προετοιμασία για τη συνταξιοδότηση», λέει η Beth Bean, ανώτερη αντιπρόεδρος του National Endowment for Financial Education, σε μια ανάρτηση ιστολογίου της Διοίκησης Κοινωνικής Ασφάλισης.

Η εκμάθηση του χρηματοοικονομικού προσανατολισμού δεν είναι —ή δεν πρέπει να είναι— δύσκολη. Μερικά από τα βασικά περιλαμβάνουν πράγματα όπως η δημιουργία προϋπολογισμού, η διαβίωση με τις δυνατότητές σας, η αφαίρεση κάτι κάθε μήνα, η συνετή χρήση της πίστωσης και η διαφοροποιημένη, μακροπρόθεσμη επενδυτική προοπτική. 

Εν τω μεταξύ, η SSA έχει άλλα δεδομένα:

  • Στη δημοσκόπηση για την οικονομική ευημερία που διεξήχθη κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, το 85% των ερωτηθέντων επιβεβαίωσε ότι κάποιο μέρος των προσωπικών τους οικονομικών τους προκαλεί άγχος. Για το 31% των ερωτηθέντων, αυτή η ανησυχία ήταν «να έχουν αρκετά αποταμιεύσεις για τη συνταξιοδότηση».
  • Στην ίδια δημοσκόπηση, το 70% δήλωσε ότι έκανε προσαρμογές στα οικονομικά του λόγω της πανδημίας COVID-19. Από αυτήν την ομάδα, το 27% αύξησε τις συνεισφορές στις αποταμιεύσεις έκτακτης ανάγκης, τις συνταξιοδοτικές αποταμιεύσεις ή άλλες αποταμιεύσεις ή επενδύσεις. Σε σύγκριση, το 21% χρησιμοποίησε αποταμιεύσεις έκτακτης ανάγκης ή δανείστηκε έναντι αποταμιεύσεων συνταξιοδότησης.

Εάν το 85% των ερωτηθέντων ανέφερε "οικονομική πίεση" κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το ποσοστό είναι αναμφίβολα αυξημένο σήμερα για έναν ακόμη λόγο: τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Με απλά λόγια, όταν ο πληθωρισμός είναι υψηλός, οι συνταξιούχοι πρέπει να αποσύρουν περιουσιακά στοιχεία πιο γρήγορα για να τα βγάλουν πέρα.