Με νέους όρους ξαναξεκινούν τα έργα στον Ε65
Με νέους όρους ξαναξεκινούν τα έργα στον Ε65

Με νέους όρους ξαναξεκινούν τα έργα στον Ε65

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών με το οποίο τροποποιείται η σύμβαση για παραχώρησης για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του οδικού άξονα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65.
Δημήτρης Ι. Παπαδομαρκάκης
07.07.2021

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή

 Το τμήμα Τρικάλων-Γρεβενών (32,45 χλμ.) και Γρεβενών- Εγνατία (38,05 χλμ.), είχε χαρακτηριστεί αναβαλλόμενο και παρέμενε σε εκκρεμότητα λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης κατά το μέρος που επιβάρυνε το εθνικό σκέλος.

Η συνέχιση του έργου κρίθηκε απαραίτητη καθώς η διασύνδεση της Κεντρικής με την Βόρεια Ελλάδα (ΠΑΘΕ – ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ) θα επιφέρει τεράστια εξοικονόμηση χρόνου στις μετακινήσεις, τόνωση της αγοράς των κατασκευών και της απασχόλησης και γιαυτό τον λόγο εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι τροποποιήσεις αφορούν κυρίως : 

α) Τις χρηματορροές του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄, οι οποίες, είτε αφορούν στη δαπάνη κατασκευής είτε στα έσοδα είτε τέλος στις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, είναι απολύτως διακριτές από τις χρηματορροές του ήδη κατασκευασμένου και σε λειτουργία «μεσαίου τμήματος» (Ξυνιάδα — Τρίκαλα) αλλά και από αυτές του Αναβαλλόμενου Τμήματος Α΄ και παρακολουθούνται με απολύτως διακριτές λογιστικές καταγραφές, προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε δυνατότητα διεπιδότησης (cross-subsidisation). 

β) Ως προς το Αναβαλλόμενο Τμήμα B΄, καταργείται οποιαδήποτε οικονομική στήριξη του Δημοσίου προς τον Παραχωρησιούχο πέραν της ήδη (από το 2013) συμβατικά προβλεπόμενης εφαρμογής του «Μηχανισμού Ανακύκλωσης» εκ των εσόδων της Ιόνιας Οδού, καθώς και η οποιαδήποτε περαιτέρω υποχρέωση του Δημοσίου να υποστηρίξει εκ του Προϋπολογισμού τη δαπάνη λειτουργίας - συντήρησης του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ ακόμα και στην περίπτωση που τα έσοδα του συγκεκριμένου Τμήματος συμπεριλαμβανομένης και της «ανακύκλωσης» δεν επαρκούν για την κάλυψη των λειτουργικών  του δαπανών. 

γ) Σε περίπτωση κατά την οποία οι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ υπερβαίνουν τα Έσοδά του, η διαφορά δύναται να βαρύνει τις αμέσως δύο επόμενες Περιόδους Υπολογισμού και μόνον. Αντίθετα σε περίπτωση που καθ΄ οιανδήποτε Περίοδο Υπολογισμού (6μηνο) τα Έσοδα του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ υπερβαίνουν τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησής του, τότε το Δημόσιο δικαιούται άνευ ετέρου να αναλάβει τη διαφορά στο τέλος της οικείας Περιόδου. 

δ) Δημιουργείται ιδιαίτερος Λογαριασμός Εσόδων του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄, επί του οποίου δεν έχουν δικαίωμα ενεχύρου οι Δανειστές του Έργου. 

ε) Δημιουργείται η υποχρέωση του Παραχωρησιούχου να καταρτίσει ξεχωριστό Χρηματοοικονομικό Μοντέλο προς τον σκοπό της ευκρινέστερης χρηματοοικονομικής παρακολούθησης του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ εκ μέρους του Δημοσίου. 

στ) Προβλέπονται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης των κατασκευών του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄, που συμπληρώνεται με κρατήσεις επί του τιμήματος των κατασκευών του Τμήματος αυτού και η αύξηση του ποσού της εγγυητικής επιστολής Καλής Εκτέλεσης Λειτουργίας - Συντήρησης του Έργου μετά τη θέση του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ σε λειτουργία. 

ζ) Επιβάλλεται ιδιαίτερη ποινική ρήτρα σε βάρος του Παραχωρησιούχου για την υπέρβαση της προθεσμίας κατασκευής του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄.