Το επιχειρείν μέσα από 500 γυναίκες σε ηγετικές θέσεις
Το επιχειρείν μέσα από 500 γυναίκες σε ηγετικές θέσεις

Το επιχειρείν μέσα από 500 γυναίκες σε ηγετικές θέσεις

Share Copy Link
RE+D magazine
30.06.2025

«Η σημασία της συμπερίληψης και της ισότιμης εκπροσώπησης των φύλων στην ηγεσία δεν αποτελεί πλέον μόνο στόχο – είναι προϋπόθεση για έναν βιώσιμο και δίκαιο επιχειρηματικό κόσμο.

Και γι' αυτό βρισκόμαστε όλοι εδώ σήμερα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG κατά την παρουσίαση της έκθεσης “Global Female Leaders Outlook” για το 2025. 

Σε ένα περιβάλλον έντονων οικονομικών και γεωπολιτικών προκλήσεων, οι προτεραιότητες των γυναικών σε θέσεις ευθύνης αλλάζουν. Το 2025, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην τεχνολογία έναντι των θεμάτων Ανθρωπίνου Δυναμικού (HR): το 56% των γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και το 55% στην Ελλάδα που συμμετείχαν στην έρευνα θέτουν σε προτεραιότητα τις επενδύσεις στην τεχνολογία, έναντι του 44% παγκοσμίως και 45% στην Ελλάδα που δίνει έμφαση στο Ανθρώπινο Δυναμικό. 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αντιμετωπίζεται ως εργαλείο αυτοματοποίησης διαδικασιών, μείωσης κόστους και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας, ενώ η εκπαίδευση και η διατήρηση ταλέντου κατατάσσονται χαμηλότερα στην ατζέντα. 

Η ευελιξία ως καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας για τις εταιρείες

Η αλλαγή προτεραιοτήτων συνδέεται άμεσα με τις οικονομικές προκλήσεις και την αυξανόμενη ανησυχία για γεωπολιτικές εντάσεις και κανονιστικά εμπόδια, τα οποία οι συμμετέχουσες αναγνωρίζουν ως τους σημαντικότερους κινδύνους. Το 84% παγκοσμίως και 89% στην Ελλάδα θεωρεί ότι η ευελιξία και η ικανότητα προσαρμογής είναι βασικά στοιχεία ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων.

Παράλληλα, οι κίνδυνοι που αφορούν το περιβάλλον και το ανθρώπινο δυναμικό δεν βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο της στρατηγικής, παρά τη μακροπρόθεσμη σημασία τους. Μόνο το 53% γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και 39% στην Ελλάδα δηλώνει ότι η εταιρεία τους διαθέτει διαφανή στοιχεία για ίση αμοιβή, ενώ τα 2/3 των γυναικών έχουν βιώσει διακρίσεις ή προκαταλήψεις στο εργασιακό περιβάλλον τα τελευταία τρία χρόνια. 

Νέα αντίληψη για την ηγεσία

Η αντίληψη των ίδιων των γυναικών για το τι σημαίνει επιτυχία αλλάζει. Η σκληρή δουλειά -αύξηση +77% σε σχέση με το 2023 παγκοσμίως και για την Ελλάδα +407% και η προσωπική φιλοδοξία-αύξηση +58% παγκοσμίως και +1600% για την Ελλάδα-) κατατάσσονται πλέον ως σημαντικοί παράγοντες επιτυχίας. Παρότι δεξιότητες όπως η στρατηγική σκέψη και η επικοινωνία παραμένουν σημαντικές, η αποδοτικότητα, η επιμονή και η απόδοση παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο σε περιόδους μεγάλων προκλήσεων.  
Η πορεία καριέρας επίσης αλλάζει: όλο και λιγότερες γυναίκες αναζητούν εξέλιξη αλλάζοντας εταιρεία. Αντιθέτως, η εσωτερική εξέλιξη και ανέλιξη αναδεικνύεται ως κρίσιμος παράγοντας. Ταυτόχρονα, η σημασία των προσωπικών δικτύων αυξάνεται σημαντικά – Τα 2/3 των γυναικών θεωρούν την προσωπική δικτύωση κρίσιμο εργαλείο εξέλιξης, με το 81% παγκοσμίως και 86% στην Ελλάδα να χρησιμοποιεί τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για επαγγελματικούς σκοπούς.

Αισιοδοξία παρά το ασταθές περιβάλλον

Παρά την έντονη αβεβαιότητα, οι οικονομικές προβλέψεις παραμένουν σταθερές: 9 στις 10 γυναίκες σε ηγετικές θέσεις αναμένουν αύξηση εσόδων και εργαζομένων στα επόμενα τρία χρόνια. Ενώ οι συμμετέχουσες εξακολουθούν να αξιολογούν με επιφυλακτικότητα την παγκόσμια οικονομία, εμφανίζονται σημαντικά πιο αισιόδοξες για τις εταιρείες και τον κλάδο τους. 
Το παραπάνω χάσμα υποδηλώνει ότι πολλές επιχειρήσεις αναπτύσσονται ανεξάρτητα από εξωτερικές επιρροές – αξιοποιώντας την τεχνολογία, ενισχύοντας την οργανωτική τους ανθεκτικότητα και υιοθετώντας ένα σύγχρονο μοντέλο ηγεσίας. 

Συνοπτικά, παρακάτω 13 καίρια ευρήματα της έρευνας:

  1. 9 στις 10 συμμετέχουσες παγκοσμίως και στην Ελλάδα αναμένουν αύξηση εσόδων τα επόμενα τρία χρόνια.
  2. H πλειονότητα των γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και στην Ελλάδα θεωρεί ότι η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα είναι βασικοί παράγοντες επιτυχίας.
  3. Στην Ελλάδα το 45% επενδύει στην ανάπτυξη των εργαζομένων και το 55% στις νέες τεχνολογίες.
  4. 80% των γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και 90% στην Ελλάδα αναμένει ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη δεν επηρεάζει ουσιαστικά τον αριθμό των θέσεων εργασίας, αλλά απαιτεί αναβάθμιση δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.
  5. Μεγαλύτερες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις κατά την υλοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης: Ασφάλεια και συμμόρφωση, τεχνικές δυνατότητες και δεξιότητες που απαιτούνται για την υλοποίηση, διάδοση παραπληροφόρησης (fake news).
  6. Λιγότερες από τις μισές γυναίκες που συμμετείχαν στην έρευνα παγκοσμίως και στην Ελλάδα είναι σίγουρες ότι η εταιρεία τους θα καταφέρει να πετύχει τους στόχους ESG έως το 2030.
  7. Σχεδόν τα δύο τρίτα των συμμετεχουσών παγκοσμίως και στην Ελλάδα δηλώνουν ότι έχουν βιώσει προκαταλήψεις και διακρίσεις στο εργασιακό τους περιβάλλον τα τελευταία τρία χρόνια.
  8. Το 53% των γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως αναφέρει ότι υπάρχει διαφάνεια για την ίση αμοιβή στις εταιρείες τους. Ωστόσο, στην Ελλάδα, το ποσοστό είναι σαφώς μικρότερο (32%).
  9. Σκληρή δουλειά (50% για τις γυναίκες σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και 71% στην Ελλάδα) και ηγετικές ικανότητες (49% για τις γυναίκες σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και 37% στην Ελλάδα) τα απαραίτητα χαρακτηριστικά επιτυχίας.
  10. Το 82% των γυναικών παγκοσμίως και το 91% στην Ελλάδα χρειάστηκε να αλλάξει εταιρεία στο παρελθόν για να εξελιχθεί επαγγελματικά.
  11. 81% των γυναικών σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως και 86% στην Ελλάδα χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επαγγελματικούς σκοπούς, ενώ περισσότερο από το ένα τρίτο τα χρησιμοποιεί τακτικά.
  12. Το 36% παγκοσμίως και το 44% στην Ελλάδα έχει υπάρξει θύμα ψηφιακής βίας από συναδέλφους ή υφισταμένους.
  13. 57% των γυναικών παγκοσμίως και 51% στην Ελλάδα αναφέρουν ότι έχουν αντιληφθεί αύξηση των περιστατικών ψηφιακής βίας κατά των γυναικών τα τελευταία τρία χρόνια.