Στα Strip centers στρέφεται μέγαλος θεσμικός επενδυτής
Στα Strip centers στρέφεται μέγαλος θεσμικός επενδυτής

Στα Strip centers στρέφεται μέγαλος θεσμικός επενδυτής

Share Copy Link
Ειρήνη Θεοφανίδου
30.10.2025

Σε αλλαγή της στρατηγικής της προχωρά η Nuveel Real Estate (μέρος του ομίλου TIAA) καθώς μετά από χρόνια "αναταράξεων" στον χώρο του λιανεμπορίου -από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου έως και το πλήγμα της πανδημίας στα φυσικά καταστήματα- οι επενδυτές φαίνεται ότι αναζητούν περισσότερο από ποτέ προστιθέμενη αξία.

Για τη Nuveen Real Estate, η ευκαιρία εντοπίζεται σε μικρά, προσανατολισμένα στις καθημερινές ανάγκες κέντρα λιανικής: strip centers που βρίσκονται γύρω από σούπερ μάρκετ, όπως αναφέρει το CNBC.

Ένα strip mall, strip center, strip plaza, shopping village ή απλώς plaza είναι ένας τύπος εμπορικού κέντρου, κοινός στη Βόρεια Αμερική και την Αυστραλία, όπου τα καταστήματα είναι διατεταγμένα σε σειρά, με πεζοδρόμιο μπροστά. Τα strip malls αναπτύσσονται συνήθως ως ενιαία μονάδα και διαθέτουν μεγάλους χώρους στάθμευσης μπροστά. Πολλά από αυτά βρίσκονται κατά μήκος μεγάλων οδικών αρτηριών και τείνουν να είναι αυτόνομα, με λίγες πεζοδρομημένες συνδέσεις με τις γύρω γειτονιές. 

Το 2013, οι New York Times ανέφεραν ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες υπήρχαν 65.840 strip malls. Το 2024, ο αριθμός των strip malls στις Ηνωμένες Πολιτείες είχε αυξηθεί σε περισσότερα από 68.000 σε όλη τη χώρα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, αυτού του είδους τα εμπορικά κέντρα συνήθως βρίσκονται στα προάστια πόλεων και χωρών και λειτουργούν ως εναλλακτική της high street στο Ηνωμένο Βασίλειο ή της main street στην Ιρλανδία. Τα retail parks έχουν γίνει δημοφιλή λόγω της ευρείας χρήσης των αυτοκινήτων και της δυνατότητας στάθμευσης κοντά στα καταστήματα, σε αντίθεση με τους περιορισμούς στάθμευσης στους εμπορικούς δρόμους, πολλοί από τους οποίους είναι πλέον πεζοδρομημένοι.

Ο Chad Phillips, επικεφαλής του παγκόσμιου τμήματος ακινήτων της εταιρείας, επισημαίνει ότι αυτά τα ακίνητα έχουν αποδειχθεί ανθεκτικά και κερδοφόρα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Ενώ τα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα αντιμετωπίζουν μακροχρόνια προβλήματα πληρότητας (υψηλό ποσοστό κενών καταστημάτων) και άλλες προκλήσεις, τα ανοιχτά κέντρα λιανικής προσανατολισμένα στις καθημερινές ανάγκες διατηρούν ανοδική πορεία. 

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τη στροφή αυτή: τα ποσοστά κενών θέσεων έχουν μειωθεί την τελευταία δεκαετία, και πολλά από τα ακίνητα της Nuveen βρίσκονται σχεδόν πλήρως ενοικιασμένα. 

Η Nuveen προτιμά το σχετικά χαμηλό κόστος εισόδου και τη δυνατότητα κλιμάκωσης αυτών των ανοιχτών κέντρων. Σε αντίθεση με τα μεγαλύτερα, κλειστά εμπορικά κέντρα, αυτά τα ακίνητα είναι πιο εύκολα στην αγορά, πώληση και αναπροσαρμογή, επιτρέποντας στην εταιρεία να παραμένει ευέλικτη σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει σταθερές αποδόσεις και προστασία από καθοδικούς κινδύνους.