Οι προτεραιότητες του Υπουργείου για μεταφορές και υποδομές
Οι προτεραιότητες του Υπουργείου για μεταφορές και υποδομές

Οι προτεραιότητες του Υπουργείου για μεταφορές και υποδομές

RE+D magazine
12.12.2023

Τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης με στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας στις μεταφορές και της ανθεκτικότητας των υποδομών παρουσίασε, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στο ετήσιο Επενδυτικό Συνέδριο της Capital Link για την Ελλάδα, με τίτλο «25th Annual Capital Link Invest in Greece Forum», που πραγματοποιείται στη Νέα Υόρκη.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα  υλοποίησης των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη και τις πηγές χρηματοδότησης που αξιοποιεί η Κυβέρνηση γι’ αυτόν τον σκοπό, αλλά και για την αποκατάσταση των ζημιών από τις εκτεταμένες φυσικές καταστροφές. 

Συγκεκριμένα τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι: 

  1. Το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
  2. Σημαντικό τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, Ε65, θα παραδοθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024.
  3. Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου προχωράει και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.
  4. Η οδική σύνδεση Άκτιο προς την Αμβρακία θα παραδοθεί τις πρώτες εβδομάδες του 2024.
  5. O Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και το νέο αεροδρόμιο Καστελίου προχωρούν.
  6. Η  κατασκευή του  Flyover στην Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει.
  7. Οι αυτοκινητόδρομοι Ιωάννινα – Κακαβιά και Λαμία – Καρπενήσι  επαναδημοπρατήθηκαν.
  8. Ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσας, τον οποίο επισκεφτήκαμε πρόσφατα με τον Πρωθυπουργό, άρχισε να κατασκευάζεται.
  9. Δέκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, που χαρακτηρίζονται ως εθνικής σημασίας.


Όσον αφορά στην χρηματοδότηση τους βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές πρωτοβουλίες για την εξεύρεση και την εξασφάλιση πηγών χρηματοδότησης και χρηματοδοτικών μηχανισμών.

Αυτό περιλαμβάνει την αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, με τη συμμετοχή και τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, μέσω των παραχωρήσεων και των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Μερικά από αυτά είναι:

Οι πόροι που προέρχονται από το εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος της νέας προγραμματικής περιόδου.

Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μέσα από την υφιστάμενη κατανομή πόρων και την ανακατανομή κονδυλίων.

Το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι πληγείσες από τις φυσικές καταστροφές περιοχές.

Το  «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility), ειδικά για την ανάταξη και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και τη σύνδεσή του με τα λιμάνια της χώρας.

Η δανειοδότηση – με ευνοϊκούς όρους – από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από την Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Η χρηματοδότηση μέσα από ένα πιο υγιές και σταθερό – τα τελευταία τέσσερα χρόνια – τραπεζικό τομέα, τόσο στο ενεργητικό όσο και στο παθητικό του ισολογισμού του.

Και φυσικά, η άντληση πόρων από τον ίδιο τον Κρατικό Προϋπολογισμό, μέσα από την αξιοποίηση δημοσιονομικού χώρου, που σταθερά δημιουργείται τα τελευταία χρόνια.

Σχετικά με την αποκατάσταση των ζημιών από φυσικές καταστροφές στις πληγείσες περιοχές, με την υλοποίηση – ταυτόχρονα – έργων υψηλότερης ανθεκτικότητας βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι τα σχολεία, το σιδηροδρομικό δίκτυο, οι δρόμοι και οι γέφυρες.


Μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου

Θα συσταθεί ένας νέος ενιαίος δημόσιος φορέας με πυρήνα τον ΟΣΕ, ενσωματώνοντας την ΕΡΓΟΣΕ και εν μέρει τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ο νέος φορέας θα αναλάβει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφεται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.

Ο νέος ΟΣΕ θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για θέματα ασφάλειας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς του κλάδου και μέσα στο πλαίσιο εφαρμογής μιας ανάλυσης συστημικών κινδύνων, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ και το σχέδιο δράσης που έχει διαμορφωθεί από την κυβέρνηση.

Η προωθούμενη μεταρρύθμιση αναμένεται να διαμορφώσει πιο αποτελεσματικές δομές και να απελευθερώσει νέες δυνατότητες. Εκτιμάται επίσης, ότι θα οδηγήσει στην επίτευξη των επιθυμητών επιπέδων υψηλής ασφάλειας, με σαφή κατανομή των ευθυνών και συνολική συστημική προσέγγιση.

Επιπλέον, καθορίζονται ξεκάθαρες ροές εργασιών και συγκροτημένες διαδικασίες, όσον αφορά στη λήψη των αποφάσεων για τα σιδηροδρομικά έργα. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η διαφάνεια και μπορούν να εισαχθούν καινοτομίες και τα απαραίτητα ψηφιακά εργαλεία που θα συμβάλλουν στον καλύτερο συντονισμό των έργων κατά τη φάση του σχεδιασμού και της εκτέλεσης.

Υλοποίηση μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Η στρατηγική αφορά την ολοκλήρωση ενός βιώσιμου σιδηροδρομικού δικτύου ως μέρος του ΔΕΔ-Μ, μέσω της επέκτασης και του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων υποδομών και συνδέσεων με χώρες της ΕΕ και γειτονικές, τρίτες χώρες.

Με αυτό τον τρόπο, εγκαινιάζεται η συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους, όπως o «3 Seas», δηλαδή «Βαλτική Θάλασσα – Μαύρη Θάλασσα – Αιγαίο Πέλαγος», καθώς και ο διάδρομος «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος».

Επιπλέον προωθείται το έργο για τη σιδηροδρομική σύνδεση «Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε» και  εναλλακτικές διαδρομές εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών, με τη διαμόρφωση λωρίδας αλληλεγγύης που θα συνδέει την Ουκρανία με τη χώρα μας, με αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων

Ήδη έχει δρομολογηθεί η προμήθεια 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μια διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη Απριλίου 2024.

Παράλληλα, διεξάγονται δύο ακόμη διαγωνισμοί για την προμήθεια 300 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, που προβλέπεται να ολοκληρωθούν τους επόμενους 18 μήνες.

Επιπλέον, το πρώτο εξάμηνο του 2024 αναμένεται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 750 ακόμη λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.