Fast track μηχανισμός εκτέλεσης έργων υποδομής
Fast track μηχανισμός εκτέλεσης έργων υποδομής

Fast track μηχανισμός εκτέλεσης έργων υποδομής

Τι περιλαμβάνει η σχετική τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Δημήτρης Ι. Παπαδομαρκάκης
14.09.2023

Νέο έκτακτο μηχανισμό ταχείας αντίδρασης της Πολιτείας για την αντιμετώπιση των συνεπειών των φυσικών καταστροφών, όπως αυτών που προκάλεσε η κακοκαιρία «Daniel» προβλέπει τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που κατατέθηκε στην βουλή.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης στις περιοχές, όπου έχει συντελεστεί η φυσική αυτή καταστροφή και οι οποίες έχουν – συνεπακόλουθα – κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.

Για ανάληψη αρμοδιότητας για έργα που δεν υπάγονται στις αρμοδιότητες του Υπουργείου και Μεταψορών, απαιτείται, μετά την κήρυξη  περιοχής σε  έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν σχετικής εισήγησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, στην οποία περιλαμβάνεται συνοπτική περιγραφή των σχετικών έργων.

Για ανάθεση έργων του παρόντος αρκεί η σύνταξη και έγκριση εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής του τεύχους τεχνικής περιγραφής των προς εκτέλεση εργασιών, του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης αυτών, του προϋπολογισμού δημοπράτησης και του τεύχους Ειδικής Συγγραψής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.). 

Για σύνταξη των στοιχείων αυτών αναθέτουσα αρχή μπορεί να υποβοηθηθεί από Νομικούς και Τεχνικούς Συμβούλους με τους οποίους συνάπτεται σύμβαση, έναντι αμοιβής. Ο ανώτατος αριθμός των συμβούλων καθορίζονται απόφαση του Υπουργού και Μεταψορών. 

Η σύναψη σύμβασης του συμβούλου γίνεται χωρίς να απαιτείται η γνώμη του αρμοδίου Τεχνικού Συμβουλίου Δημόσιων’Εργων του Υπουργείου και Μεταψορών και χωρίς να απαιτείται χρησιμοποίηση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ.).

Στη συνέχεια, σύμφωνα με την εν λόγω τοπολογία, με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών θα εξειδικεύονται τα προς εκτέλεση έργα που είναι κατεπείγοντα, τελούν σε άμεση συνάφεια και είναι αναγκαία, αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις υποδομές.

Για την επιλογή δε του αναδόχου προσκαλούνται τουλάχιστον τρεις εργοληπτικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών. Οι προσκαλούμενες εργοληιττικές επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν προσψορά κατ’ αποκοπή για ολόκληρο έργο.

Στο κατ’ αποκοπήν τίμημα περιλαμβάνονται πέρα από το κόστος των έργων οι δαπάνες για το σύνολο των μελετών συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής μελέτης και της μελέτης κτηματογράφησης, αλλά και για τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστεί να γίνουν.

Καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου οψειλόμενες υπαιτιότητα αναθέτουοας αρχής, πλην των περιπτώσεων ανωτέρας βίας, δεν δημιουργούν, υπέρ του αναδόχου, δικαίωμα για την υποβολή όχλησης για την καταβολή οιασδήποτε αποζημίωσης εκ μέρους αναθέτουσας αρχής, περιλαμβανόμενης και της δαπάνης αναθεώρησης τιμών.