Οι δοκιμές του συστήματος βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, σηματοδοτώντας την είσοδο του έργου στο τελικό και πιο κρίσιμο στάδιο πριν την πλήρη λειτουργία του. Από τα τέλη Οκτωβρίου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ανακοινώσει τροποποιήσεις στα δρομολόγια και ενίσχυση των αστικών λεωφορειακών γραμμών, προκειμένου να εξυπηρετηθεί το επιβατικό κοινό κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Η προσωρινή διακοπή λειτουργίας του μετρό, διάρκειας περίπου ενός μήνα, κρίθηκε αναγκαία για την ολοκλήρωση των ελέγχων και την πιστοποίηση ασφάλειας του συστήματος.
Διαφορετική τεχνολογία από το μετρό της Αθήνας
Το μετρό της Θεσσαλονίκης διαφέρει σημαντικά από αυτό της Αθήνας, καθώς λειτουργεί χωρίς οδηγούς και ελέγχεται εξ ολοκλήρου από το Κέντρο Ελέγχου μέσω δικτύου 5G. Πρόκειται για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα, όπου κάθε στάδιο ελέγχου και πιστοποίησης απαιτεί εξειδικευμένες και επαναλαμβανόμενες δοκιμές.
Επιπλέον, η επέκταση προς Καλαμαριά αποτελεί ένα νέο κλάδο που θα συνδεθεί με το βασικό δίκτυο, ενσωματώνοντας 15 νέους συρμούς προηγμένης τεχνολογίας στους 18 ήδη υπάρχοντες. Στόχος είναι η μείωση της χρονοαπόστασης μεταξύ συρμών σε ενάμιση λεπτό στις ώρες αιχμής.
Τα στάδια των δοκιμών
Η πρώτη φάση, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, αφορά τον έλεγχο των αυτόματων συστημάτων επιτήρησης και σηματοδότησης, καθώς και τη δοκιμαστική ενσωμάτωσή τους με τα υπόλοιπα υποσυστήματα της βασικής γραμμής. Μετά την ολοκλήρωση αυτής της φάσης, θα ακολουθήσουν οι Δυναμικές Δοκιμές Τροχαίου Υλικού και υποσυστημάτων, οι οποίες θα πραγματοποιούνται νυχτερινές ώρες, χωρίς διακοπή της επιβατικής λειτουργίας. Στις αρχές του 2026 θα πραγματοποιηθεί δεύτερη καθολική διακοπή, διάρκειας λίγων εβδομάδων, η οποία θα αποτελέσει το τελικό στάδιο ενοποίησης των δύο γραμμών. Κατά το διάστημα αυτό θα εκτελεστούν τα σενάρια κανονικής λειτουργίας και θα γίνει η τελική πιστοποίηση ασφαλείας από την εταιρεία TÜV Rheinland. Η διακοπή αυτή αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2026, λίγο πριν από την παράδοση της επέκτασης.
Το τελικό στάδιο και η λειτουργία
Στην τελευταία φάση των δοκιμών θα περιλαμβάνεται και το trial run του λειτουργού THEMA, με ελέγχους σε σενάρια κανονικής και υποβαθμισμένης λειτουργίας. Κατά το διάστημα αυτό, η βασική γραμμή θα λειτουργεί κανονικά, με τερματικό σταθμό τον Σταθμό Μαρτίου για τα δρομολόγια από και προς Καλαμαριά.